ponimuppar

Alla inlägg den 25 november 2013

Av Ponni Muppar - 25 november 2013 21:56

I lördags red jag igen i 10.50 gruppen och det var jätte roligt. Jag fick Doris vilket jag inte va så glad för. Men det gick super bra. Hon var super mjuk i sidorna och i slutet kunde hon gå med lite eftergift. Hon är en väldigt stel häst och man känner sig duktig när man får ner henne på tygeln.

På min riktiga lektion red jag tolliver. Det va jätte roligt men jag va trött och han va jätte jobbig. Han bara sprang och så fort som jag tog i tyglarna så tvärnitade han. I slutet stannade jag på en lång sida och då ville han liksom vända sig mot väggen och sen gå iväg men då blev jag sur på honom och gjorde allt jag kunde för att han inte skulle vända sig. Det lönade sig och jag lyckades vända tillbaka honom!

Kramisar Alex. Ha en bra natt!

Av Ponni Muppar - 25 november 2013 18:30

Här kommer planerna för veckan:


Tisdag: Träning, plugga


Onsdag: Ridlektion. Hoppning, vet inte vem jag får, hoppas på Pamina för hon är så rolig att hoppa. Hade henne förra veckan på cavaletti. Är öppet hus på ett gymnasie som jag tycker verkar bra också, får se om jag ska gå på det. Borsta lite på min prins sen tänkte jag försöka åka hem lite tidigare för att plugga.


Torsdag: Träning, plugga.


Fredag: Plugga, vanlig skoldag. Vet inte om vi ska ha gäster eller om jag ska på bio. Inga planer jag vet helt säkert.


Lördag: Ridlektion, dressyr tror jag. Vet inte vad jag har för planer på kvällen.


Söndag: Horse Show hela dagen!! Yey! Kommer bli kul, jag o Alex ska dit. Men eftersom hela min dag går bort måste jag kanske ta igen en del plugg på lördagen, beror på hur långt jag kommer nu i veckan.


Längtar tills helgen, blir en massa skojsigt då! Puss Emilie.

Av Ponni Muppar - 25 november 2013 17:48

Red Zara i lördags, gick väldigt bra. Nöjd med passet. Hon är väldigt stor men snäll. Kände mig som en liten myra haha. Sen är hon ganska stark också, så man måste hålla emot med magen jättemycket annars går det inte. Men jag lyckades ganska bra. Fast min sits är inte så himla bra. Fick mycket mer hjälp än vad jag brukar få också vilket var bra. Var nog därför det gick bättre än det brukar.


Zara tävlar en del och det märks, hon var ju stel ibland men det var skillnad från de hästar som inte tävlar lika mycket. Eftersom att det är många duktiga som rider Zara blir hon ju mjukare också. Men hon är tjock i ett bakben och det märks ibland, känns som att det inte riktigt hänger med. Svårt att förklara men ni kanske förstår.


Vi red på volter, ridbanan var uppdelad i tre volter. En med skritt, en med trav och en med galopp. Så fick man rida mellan dom olika. Det var olika saker man skulle göra vid volterna. T.ex i skritten skulle man rida slalom i en volt. Beroende på vilken sida hästen var mest stel i skulle man göra sluta eller skänkelvikning in och skänkelvikning eller sluta in tror jag. Ngt sånt. Tycker iaf om den övningen. Man kan välja lite själv om man har en pigg häst att galoppera mycket i början så att den får springa av sig eller jobba mycket på skrittvolten om hästen var väldigt stel.


Ska börja jobba upp mina magmuskler. Märker att det verkligen behövs. Orkar liksom inte hålla ihop hästen med magen eller hålla emot. Orkar inte heller hålla min sits, sjunker ihop ganska mycket och då är det svårt att få igenom det man vill. Så ska försöka göra mycket sit-ups, plankan och liknande för att kunna bli bättre i ridningen. Behövs ju mycket mage där.


Det var min utvärdering på ridpasset i lördags. Puss Emilie

   

Presentation


Roligt att ni har hittat in på våran blogg! Vi kommer skriva om hästar, ridning, basket och annat roligt. Hoppas ni stannar :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29 30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards