ponimuppar

Alla inlägg den 2 december 2013

Av Ponni Muppar - 2 december 2013 18:15

Det här är nog den skönaste måndagen jag har haft på månader om jag tänker efter. Nu är det snart jullov, om 18 dagar för att vara exakt. Får en sån mysig känsla när jag tänker på att det snart är jullafton. Jag har en termin kvar i grundskolan, i hela mitt liv! Svårt att förstå men så är det.


Den här veckan är sista veckan för att lämna in alla uppgifter, redovisa, skriva prov eller vad man nu ska göra. Men sen ska vi bli bedömda och få betyg i ämnena. Det betyder inga läxor eller prov. Så himla skönt. Har verkligen försökt fokusera på skolan så mycket som möjligt den här terminen eftersom att jag vill ha bra betyg. Jag är inte en sån som slappar eller inte gör mina läxor. Men vi ska ju oxå söka in preliminärt till gymnasier och linjer som man vill gå med de betygen vi får innan jul. Därför vill jag att det ska gå bra.


Men nu när det snart är klart känner jag mig så stolt över mig själv att jag klarade mig igenom allt. De stressiga perioder där man knappt visste vart man skulle börja plugga. Så fort man började plugga t.ex matte kände man sig stressad över att man inte pluggar SO osv.


Hela dagen idag har jag gått runt och varit nervös, skulle ha redovisning i SO efter lunchen. Var ju på globen igår och kunde därför inte förbereda mig så bra. När jag kom hem hade fortfarande inte gjort klart min power point. Men jag fixade det, var skitnervös när jag skulle gå upp men när jag väl stog där kändes det bra. Jag bara körde på, fick positiv kritik efteråt. En person som kom fram till mig efter och sa till mig: Vilken bra redovisning du gjorde! Kände mig så glad, jag som lätt har för höga krav på mig själv känner mig verkligen lättad när någon annan uppskattar det jag gör.


Jag förstår att många ungdomar känner sig stressade över skolan idag. Jag förstår det, jag känner exakt likadant. Man känner en press på sig att man måste prestera på topp hela tiden. Men man måste också kunna ta det lugnt och göra något kul ibland också. Ingen är perfekt och presterar 19804983% i alla lägen. Man ska vara stolt över sig själv, så länge man försöker sitt bästa kan det ju egentligen inte bli bättre. Vet att man har hört det tusen gånger men det stämmer faktiskt.


Sen känns det ju alltid bättre när man verkligen har kämpat för något och jobbat hårt för att man vill något och det blir ett bra resultat. Jag blir alltid glad när det går bra på prov för jag vet att jag har lagt ner mycket arbete och energi på det, då känns det som att man får ut något av det. Med detta röriga inlägg ville jag iaf säga att man ska vara stolt över det man gör. Även om man är i en stressig period med mycket i skolan så tar man sig alltid ur det, ta en sak i taget så löser sig det mesta.


Blev rätt långt, hoppas ni står ut. Behövde skriva av mig lite om stress över skolan och lite tankar om betyg, lägga ner mycket energi på något osv. Puss Emilie.


 

 

Av Ponni Muppar - 2 december 2013 16:48

Kan knappt förstå att det är 2 december idag. Det här året har verkligen gått fort. 1 månad kvar på det här året. Har en massa roligt som jag ska göra den här månaden.


Här kommer planerna för veckan:


Måndag: Ska plugga lite grann, inte alls så mycket jag brukar. Vilket är väldigt skönt. Behöver verkligen ta igen sömn oxå, så jag ska gå o lägga mig extra tidigt o titta på en film tänkte jag.


Tisdag: Träning efter skolan. Halv studiedag också, slutar 12.30 Så skönt. Ska bara slappa, kanske köpa present till senare i veckan, får se. Annars gör jag det på torsdag.


Onsdag: Ridning, hopplektion. Ska bli kul. Vet inte vem jag får. Men hoppas på Flash, han är så rolig att rida o hoppa men tror inte han kommer gå så vi får se vem det blir. Ska även spela match, den börjar 18.30 o min lektion slutar 17.40 så det blir stressigt men det ska gå bra. Försöker tjata på Alex att hon ska komma dit.


Torsdag: Träning, antagligen köpa present om jag inte redan har gjort det tidigare i veckan.


Fredag: Stallet för julpyntning. Vi ska fixa julkransar till hästarnas boxar så jag ställer såklart upp för att göra fint till min prins. Det förtjänar han. Alex ska oxå pynta fast till Evita. Vi ska på tjejmiddag på kvällen oxå, så vi går lite tidigare från pyntningen.


Lördag: Ridlektion, stallet hela dagen. Cavaletti. Ta hand om min lilla prins. Tror vi ska på nån operagrej oxå, mamma bokade till hela familjen. Vill inte gå men måste, får se hur det blir.


Söndag: Inga planer vad jag vet. Kanske ska på bio. Har helt glömt om jag har bokat något eller inte.


Det är mina planer för veckan, blir en mycket lugnare vecka för mig med läxor o sånt. Börjar bli mindre och mindre nu desto närmare jullovet vi kommer. Förra veckan och idag har varit väldigt stressig, därav den dåliga uppdateringen från mig. Men den här veckan blir det mycket bättre. Kommer ett inlägg lite senare om stress, skola, betyg, press att prestera på topp o lite sånt. Kände att ajg behövde skriva av mig. Så kika gärna in :)


Puss Emilie. Tack alla läsare som stannat kvar trots att uppdateringen inte varit på topp. Vänta er många bilder från horse show när Alex har laddat över dom till datorn. Tror vi klickade över flera 100 bilder. Fick låna kameran ett tag och kan säga att kameraman är inte mitt framtida yrke hahaha.

Av Ponni Muppar - 2 december 2013 08:15

Det va så himla roligt igår. När det va kvällsavslutningen så hade dom flera saker. Det va fyrspann och det e så himla roligt att titta på för mellan dom inte är i fyrkanten eller vad man ska kalla den så har dom jätte hög musik och man sitter och klappar och det e jätte roligt. Men när dom kommer in i banan där ska det vara knäpptyst och det är tystare där än vad det är i mitt klassrum. Haha.

När det va stjärnornas hoppning så var ju Clinton me som sagt står han på fornboda och han e så duktig med Richard Olsson på ryggen och om vann i år igen. Duktiga dom!

Det va en helt fantastisk dag!
Kramisar

Sista bilden e när Lorenzo har show och gör att alla hästar ser döda ut! Shettisen va den gulligaste. Han bara vandrade om kring! Han stod inte där man skulle haha! Så gullig!

Presentation


Roligt att ni har hittat in på våran blogg! Vi kommer skriva om hästar, ridning, basket och annat roligt. Hoppas ni stannar :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards