ponimuppar

Alla inlägg den 11 september 2013

Av Ponni Muppar - 11 september 2013 21:41

Jag hade Trofenda idag på lektionen. Superkul! Hon är stor häst oh tar 45 meters steg i skritten känns det som. Hon tycker det är kul att hoppa och taggar till lite, men det är bara kul. Fast det ska inte bli för mycket tycker jag. Så att man känner att man klarar hästen men ändå får jobba lite. Vi hade två bommar som ett V i ett hörn, sen hade vi en linje där man skulle rida raksträcka o sen en sväng där man skulle vända hästens bogar o inte rida som en liten sväng in på nästa raksträcka. Mitt på långsidan stog det ett hinder, sen skulle man göra halt i en ruta av koner lite längre bort.


Trofenda var jätteduktig, hon lyssnade riktigt bra på mig. Även om hon tar så långa steg lyssnar hon ändå bra på ryttaren. Men bara om man är tydlig från början med vad man vill. Det var lite svårt att stå upp i lätt sits, hon har bara en dressyrsadel o det va lite svårt att stå då. För den sadeln är ju inte riktigt skapad för att stå i lätt sits.


Det var min ridlektion, ska sova snart så godnatt o puss!! Emilie


 

Inga ord kan beskriva hur mycket jag älskar dig <3

Av Ponni Muppar - 11 september 2013 19:46

Borstar o gosar lite extra med min prins <3 du betyder allt för mig! :*

Av Ponni Muppar - 11 september 2013 18:59

Tänkte berätta lite hur Karlshem går till om man är där på läger

Första dagen: en söndag

Lägret börjar klockan tolv, man får ingen lunch där så att äta något innan rekomenderas. Man får mellis men det är typ en bulle och lite kräm. Jag och Emilie brukar äta på donken. Förtsa året gjorde vi ett misstag det var att inte hade ätit innan vi kom fram så vi var väldigt hungriga. När man kommer så har Aud som hon heter som äger ridlägret en genomgång för alla, även sina föräldrar. Sen går mna upp i gula huset som det heter och pratar mer regler. Sen kommer Aud upp och berättar vart mna ska sova. Det brukar oftast vara dem lite minre barnen som sover i gula huset och dem lite äldre barnen sover i stugor. När mna fått reda på vart man ska bo så tar mna sina saker dit sen tar mna med sina ridsaker och går till stallet. Då har klockan redan hunnit bli ca 16.00 Då får man prov rida en häst som man får ta in från hagen. 

På kvällen får man reda på vilken hst mna har fått. Så bli inte jätte kära i den häst du får prov rida. 


Andra dagen


Man går upp när man vill. Menman måste vara i stallet klockan 7.30 Sen tar mna in hästarna. Efter det äter vi frukost. sen kommer Aud och berättar hur schemat är. 


Alla andra dagar ser ungefär lika daba ut. 


Det man får göra:

  • Rida dressyr
  • Hoppa
  • Hoppa på terrängbanan
  • Rida ut
  • Rida på långritt (3-4 timmar)
  • Man får bada med häst
  • Köra Morris (en shettis)
  • Man har hopptävling
  • Rykttävling
  • Tror att det var allt. Så det är väldigt mycket mna får prova på.

Det här var allt men mer kommer imorron. Jag tycker att alla borde gå på det här ridlägret. För man har så himla roligt när man är där. 

Kramisar Alex

Av Ponni Muppar - 11 september 2013 18:26

Just nu sitter jag hemma och har jätte tråkigt. Men nu sitter jag och bloggar från min nya dator som jag har fått av skolan. Faktiskt ganska skönt med att ha fått en data så att man slipper sitta med sin egna data som man har annat på. Men det var en väldigt chill dag idag. Började med slöjd 9.20 i en timme sen hade vi lunch (det är inte roligt att ha lunch efter första lektionen efter som att mna inte är hungrig) men efter lunchen hade vi musik och där gjorde vi inte så mycket. Vi kollade på lite klipp. efter musiken hade vi idrott. Jag skulle inte ha varit med men vi hade orgentering så jag gick igenom banan med Elli för hon va oxå sjuk. Men känner mig ganska stolt för jag gick i skogen med klackar som e kanske 5-8 cm höga, och jag vrickade inte mina fötter. Efter idrotten hade vi mentorstid och det var då vi fick våra datorer. :)

 


   

Älskar verkligen den här bilden på mig och Emilie!


Massor av kramar & pussar

Av Ponni Muppar - 11 september 2013 15:30

Kom precis hem från skolan, vi hade typ vikarie på alla lektioner idag haha. Får skjuts av mamma till stallet, hon kommer 15.45 tror jag. då ska jag ha hoppning, kul! Fast jag vill inte hoppa Decibell, det gick ju inte så bra sist och jag tror inte jag kommer kunna hoppa henne. Måste komma ihåg att ta med mig alla grejer hem, pussa lite extra på min prins eftersom jag inte kommer träffa honom på en vecka :( Jag är glad att han har två andra superbra skötare så att han inte behöver bli helt ensam. Ska ju till Karlshem med Alex i helgen, är såååååå taggad. Hoppas på Kajsa. Kommer upp ett inlägg när jag är i stallet, sen bloggar jag via mobilen så ni får hänga med haha.


Hörs mer efter ridningen, puss Emilie


 

PUSS <3 :*

Av Ponni Muppar - 11 september 2013 13:20

Jast nu sitter jag och väntar på att lektionen ska börja. Vi ska ha mentorstid, men vi ska få våra datorer. Det ska bli väldigt roligt. Så vi har bara mentorstid kvar för det kommer ta ett tag att gå igenom allt.
Skriver mer ikväll!

Kramisar Alex!

Av Ponni Muppar - 11 september 2013 13:15

Går dagen var faktiskt väldigt bra. Jag va hemma dåra. Men jag gjorde klart min labbrapport och sen tittade jag på två filmer. Jag pluggade lite franska och so. Så jag är väldigt nöjd. Som tur e så bröt inte min förkylning ut så jag är frisk idag. Ska bli så roligt att åka till Karlshem på fredag. Jag ska först åka till Izabel. Blir lite stressigt men det blir nog bra. Jag har en och en halv timme på mig att rida och mocka. Men mamma hjälper mig med att mocka så jag behöver bara rida. Haha jätte skönt. Men jag åker klockan fyra till Karlshem och det tar kanske 45 minuter och det börjar fem. Men jag hoppas på att jag får Poppy. Men jag vill prova en som heter fanta. Men hon e för liten! Men hon e hur söt som helt!

Så här ser det ut på Karlshem! Alltså utsikten från stallet. Så fint?

Av Ponni Muppar - 11 september 2013 13:14

Går dagen var faktiskt väldigt bra. Jag va hemma dåra. Men jag gjorde klart min labbrapport och sen tittade jag på två filmer. Jag pluggade lite franska och so. Så jag är väldigt nöjd. Som tur e så bröt inte min förkylning ut så jag är frisk idag. Ska bli så roligt att åka till Karlshem på fredag. Jag ska först åka till Izabel. Blir lite stressigt men det blir nog bra. Jag har en och en halv timme på mig att rida och mocka. Men mamma hjälper mig med att mocka så jag behöver bara rida. Haha jätte skönt. Men jag åker klockan fyra till Karlshem och det tar kanske 45 minuter och det börjar fem. Men jag hoppas på att jag får Poppy. Men jag vill prova en som heter fanta. Men hon e för liten! Men hon e hur söt som helt!

[Bild]

Så här ser det ut på Karlshem! Alltså utsikten från stallet. Så fint?

[Bild]

Presentation


Roligt att ni har hittat in på våran blogg! Vi kommer skriva om hästar, ridning, basket och annat roligt. Hoppas ni stannar :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards