ponimuppar

Alla inlägg under september 2013

Av Ponni Muppar - 19 september 2013 10:00

Jag red Gibbe igen, vi hoppade på terrängbanan. Det var kul men jag var ledsen att jag inte fick Kajsa. Gibbe var väldigt duktig iaf, han lyssnade bra och var inte alls pigg som de flesta brukar bli när man rider på terrängbanan. Det var skönt att inte ha en häst som var jättepigg, alla år har jag haft en pigg häst där (första året hade jag en seg häst men han blev ganska pigg på terrängen). Så nu vet jag hur det är att ha en häst som inte krånglar på något sätt. Mathilda som jag hade förra året var superpigg, men kul att rida. Kajsa som jag hade i somras vägrade att gå ifrån de andra o hon ville inte gå först. Aud sa att hon kunde busa en del men det gjorde hon inte. Först hoppade vi några hinder o sen gjorde vi en bana av det. Alla hinder gick bra, banan också. Trappan är min favorit. Då är det som en studs fast två trappsteg. Så efter första steget/ hindret är det ett till steg/ hinder fast högre än första och det är inga galoppsprång mellan. Sen är det som en liten backe neråt. Där kan hästarna bli lite busiga. Men Gibbe skötte sig super! :)


Det var sista passet, skönt att inte ha en häst som krånglar. Men saknade Kajsa <3 Puss Emilie


 

Bilden på Gibbe som jag försökte ladda upp i ett tidigare inlägg men inte kom upp. Inte jag som rider men hittade ingen bättre.

Av Ponni Muppar - 18 september 2013 20:15

Hemma nu, ska plugga matte, skriva massa roliga inlägg tills imorrn, räkna med bra update imorrn. Har massa roliga ideér! Träning på schemat, ska bli kul! Fick massa bilder på Tolliver o mig, sen några videos på lektionen idag så ska försöka lägga upp det om jag vet hur man gör haha. Jag är inte världens bästa på tekniska prylar... :P


Här kommer iaf utvärderingen från dagens ridning: (filmer o kanske biler får ni nog imorrn om jag inte kommer på hur man gör idag)


Jag hade Trofenda, det är en stor häst som tar gigantiska steg. Hon tycker det är kul att hoppa och är lite framåt, sen känns det som att hon är mer pigg än hon egebtligen är eftersom hon tar så långa steg. Men övningen var att vi hade två bommar som ett V i ett hörn. Där skulle man forma och få med bogarna i svängen så att man kom med rätt avstånd. Sen var det två raksträckor med en sväng mellan, där skulle man öva på att vända bogarna. Rida mycket med ytterhjälper så att man känner bogarna och att man kan flytta dom dit man vill. Inte bara dra i tygeln så att halsen viker sig. Sen stog det en studs på långsidan. Precis innan väggen var det två koner som man skulle göra halt vid. Innan skulle man ha mjuk avsaktning till trav o till skritt. Sen på långsidan upp mot bommarna var det skritt o där fick man öva på det som var mindre bra på resten av övningen. På den långsidan red jag mycket skänkelvikning och med t.ex bogen innanför så att hon skulle mjuka upp sig.


Lektionen gick iaf väldigt bra, jag är nöjd. Hon lyssnade bra på mina hjälper. Känns som att jag hade mer hoppvana i kroppen eftersom jag har hoppat hela helgen.


Puss Emilie


 

Trofenda

Av Ponni Muppar - 18 september 2013 19:17

Jag o Rasmus står o väntar på bussen nu. Hade trofenda på lektion, deg gick bra! Rasmus kunde ta lite kort så det kommer upp imorrn. :) även lite andra inlägg! Nu kommer bussen men vi hörs sen när jag kommer hem. Puss Emilie

Av Ponni Muppar - 18 september 2013 17:19

Här är några bra låtar/videor


Build a girl - The Fooo


What makes you beautiful - One Direction



Heartbreak hotel - Yohio


Det här är tre jag tycker är jätte bra! 


Kramisar Alex

Av Ponni Muppar - 18 september 2013 16:25

Idag har jag som sagt vari hemma och inte gjort något Ur trist! Men imorron ska jag gå till skolan. Ska ju inte vara i skolan så det blir en ganska lugn dag. Vi ska ju åka in till tekniska museet imorrn eftersom att vi ska vara med i en ävling som heter Gnistan. Ska oxå vara med i tidningen. Så imorron kan ni ju titta i aftonbladet eller dagens nyheter så kan ni läsa om det. Jag vet inte om det kommer att vara i någon mer tidning eller inte. Imorron ska jag i alla fall rida och det ska bli jätte mysigt. Då ska vi hoppa jippi! Jag hade ju Champion förra veckan och det var jätte roligt men jag hoppas på att få honom igen och (eller så vil jag ha Dion som jag alltid vill ha) att det ska gå ännu bättre än förra gången. Kommer kanske kommma lite sent efterosm att vi kommer komma hem vid kanske fyra men det är inte så mycket senare än vad det brukar vara.


Men bloggar mer ikväll/imorron! 

Puss och kram Alex


Av Ponni Muppar - 18 september 2013 15:17

Hemma o vänder nu. Kom precis hem från skolan. Såg att jag råkade glömma att ställa in tiden på mitt gomorron-inlägg så det kom upp igår kväll istället, haha ops! Men det går nog bra ändå. Nu ska jag till stallet när som helst, jag får skjuts av mamma istället för att gå för hon var hemma. Hoppning idag, nu känner jag mig säker på hoppning eftersom jag har hoppat hela helgen haha. Har inte så mycket att skriva men ni får live-uppdatering från stallet med bilder.


Imorrn kommer pass 4 upp och utvärdering på ridlektionen idag. Sen har jag lite planer på andra inlägg oxå. Vi hörs senare, Alex får uppdatera bra när jag är i stallet eftersom hon är hemma o är sjuk :/ Hoppas hon kan komma till stallet på lördag iaf <3


 

Mina fina kompisar haha <3

Av Ponni Muppar - 18 september 2013 10:00

Red underbaraste Kajsa <3 Har redan skrivit massvis med gånger hur rolig hon är att rida och hur mycket jag tycker om det. Skrev in nåt tidigare inlägg om att jag hade ångrat mig innan ridningen. Hon kräver rätt mycket eftersom hon är ung. Hon är lite osäker och kräver en ryttare som inte åker häst utan klarar att styra själv. Men när jag hade suttit upp och började skritta kändes det rätt! Det känns som att jag hör hemma på hennes rygg, det är liksom henne jag ska rida. I början var hon lite stel men i slutet av framridningen var hon mycket mjukare i sidorna. Hon sökte stöd i handen o längde halsen för att stretcha ryggen vilket var bra. Men man ska inte rida i den formen hela tiden för det är inte bra. Hon brukar ha huvudet ganska högt och brukar inte vara lång o låg så det var riktigt kul att hon sökte stöd o litade på min hand.


Sen började vi hoppa och då hoppade vi 5 1/2 tror jag (eller om det var nån annan kombination). Det är 5,5 meter mellan hindren. Vi skulle få hästarna att fatta galopp innan hindret i precis rätt tillfälle så att de kom rätt på hindret sen. Det var ganska svårt men kul ändå, tror att såna övningar är bra för både mig o Kajsa. Sen hade vi en trippelbarr på medellinjen, vi skulle svänga upp från C med hjälp av ytterhjälper. Kommer en bild nedanför på hur ett sånt hinder ser ut. Har aldrig hoppat det förut men jag litar på Kajsa till 100% och att hon aldrig gör något dumt. Så jag vågade hoppa och det gick super. Det var en gång hon kom lite fel och språnget belv ganska stort men sen kom vi rätt. Hon är så duktig <3 Det var mitt bästa pass, trivs med henne och det känns som att hon är min "typ av häst". Hoppas det inte var sista gången jag red henne.


     

Trippelbarr, förlåt för liten bild men vet inte hur man ändrar storlek haha.

Av Ponni Muppar - 18 september 2013 09:38

Nu e jag hemma igen. Usch vad det är tråkigt. Imorron kommer jga gå till skolan oavsätt om jag e sjuk eller inte. Jag orkar inte vara hemma imorron oxå. Men jag har inte gjort så mycket idag. Blev klar med min So löxa idag. Haha jag stter och gör läxor nu. Sitter och lyssnar på musim just nu! Lyssnar på One Direction! Bästa låten är ju one way or another! 

Presentation


Roligt att ni har hittat in på våran blogg! Vi kommer skriva om hästar, ridning, basket och annat roligt. Hoppas ni stannar :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards