ponimuppar

Alla inlägg under september 2013

Av Ponni Muppar - 26 september 2013 10:30

Tänkte skriva lite om hur det gick på ridningen igår. Hade Pamina, hon är ganska slö i vanliga fall. Stor häst är hon också, väldigt sur i boxen. Om Alex inte hade hjälpt mig hade det nog inte gått. Fast ingen blev sparkad eller biten iaf. Hon bet mig lite grann i benet en gång när jag skulle spänna sadelgjorden men det gjorde inte så ont, man vänjer sig nästan med sånt efter typ 10 år haha. På framridningen gick det jättebra, fick upp hennes tempo väldigt mycket. Hon lyssnade mycket bättre på skänkeln och sätet än vad hon brukar. Kändes verkligen som att hon ville jobba, hon försökte göra rätt. Hon är inte den häst som är så arbetsvillig direkt så det var kul! Det var även kul att hon verkade tycka att det var så kul. För jag jobbade mycket med beröm, var tydlig med att hon gjorde rätt när hon gjorde det eller när det blev lite bättre än förra gången. T.ex i en halt. Även om hon kan lyssna mycket bättre berömde jag henne om det var bättre en förra halten. Då märkte man liksom på henne att hon tyckte det var kul. De flesta hästar älskar när de gör rätt, de tycker att det är kul att få beröm för det dom gör.


Övningen: Vi red en del ur ett program (LC:2 tror jag). Då skulle man trava vid typ H, rida genom kortsidan. Sen göra en snäv snett igenom från M till E, när man passerade medellinjen skulle vi ha 3-5 skrittsteg. Sen vid E skulle vi göra en 15 - metersvolt, trava vidare genom resten av långsidan o kortsidan. Sen ha lite fri skritt (skritt på långa tyglar). Sen skulle man vända över utan att vara i vägen för de som red på volten eller red snett igenom för att börja om övningen igen. Låter kanske svårt, men det är lite svårt att förklara och övningen var inte så svår som den låter. Övningen gick mycket sämre än framridningen. Alla red typ i vägen för mig fast man inte skulle göra det. Så jag fick sakta av från trav till skritt flera gånger för att inte krascha i nån annan. Hon var mycket segare än på framridningen, lyssnade inte alls lika bra. Då blev min sits sämre. Jag kunde typ inte koncentrera mig på övningen, så jag red mest runt o försökte rida bra vägar. Kunde inte fokusera så mycket på att jobba henne i rätt form när hon blev så seg.


Vi avslutade med att rida på volter i båda varven för att galoppera lite. Traven där gick inte bra, jag satt mest o skumpade, hon var inte tillrcäkligt formad o gick inte helt framåt. Fast galoppen gick helt ok, där var min sits ganska bra, lite bättre än det brukar vara kändes det som iaf. Inte så nöjd med passet fast vissa delar gick bra.


Det var mitt ridpass igår, bilderna kommer upp så fort vi hinner ladda över dom till datorn. Planerna för idag vet ni ju, sollentuna centrum med Ida o hennes mamma o min mamma. Tjejkväll, mys! Sen händer en annan rolig sak. Mer får ni veta imorrn men längtar till kvällen. Puss Emilie


 

Av Ponni Muppar - 26 september 2013 09:14

Just nu sitter jag i skolan och pluggar. Haha jag känne mig som värsta plugghästen. Nä men vi har håltimme så jag pluggar nu så att jag slipper jobba hemma i kväll. Men det känns ju ganska skönt. Okej jag pluggar inte just nu men jag ska göra det om kankse några minuter eller nej föresten om kankse några hehe timmar kanske. Jag ska faktiskt plugga nu. Så att jag blir klar med franskan. 


Igår va det sår roligt att vara i stallet. Jag och Emilie hann inte blogga tillsammans igår. Men jag lovar att vi gör det på lördag. Ska komma ihåg det. 


   


Kramisar Alex

Av Ponni Muppar - 26 september 2013 09:00

     

 

Haha älskar dom här bilderna! Min o Alex humor i bildformat typ <3 

Av Ponni Muppar - 25 september 2013 20:21

Har knappt hunnit uppdatera något alls under hela dagen. Men som tur är har bästaste Alex gjort det! Tack du är bäst <3 Kul att träffa henne idag, vi har ju inte träffats på jättelänge, så synd att vi bara kommer vara i stallet på lördagar tillsammans nu. Vi får väl försöka hitta på nåt så ofta som möjligt. På ridningen idag hade jag Pamina. Utvärdering kommer imorrn. Alex var ju så snäll o kom till stallet för att fota min lektion o hjälpa mig innan lektionen <3 Bilderna kommer väl tidigast upp under söndag för hon måste hinna ladda över alla bilder till datorn.


På fredag ska jag på lagmys, skoj! Imorrn ska jag oxå till sollentuna centrum med Ida, hennes mamma o min mamma. Det blir kul men jag kommer inte kunna träna. Ska nog springa på söndag istället. Känns som att jag har massa roligt den här veckan, så synd att jag har så himla mycket läxor just nu. Kommer bo i böcker nästa vecka för att klara alla prov :/


På gympan ska min klass hålla i en idrottsaktivitet för de mindre barnen (år 1 el 3 - 6 tror jag) sexor är inte så små med tanke på att de flesta är lika långa som mig... det är mest de andra som är ganska små. Så idag på gympan skulle vi ut i skogen för att hitta en plats som vi kan hålla vår aktivitet på. Alla är uppdelade i grupper, jag är ensam tjej i min grupp :( Det var iskallt, sen när jag kom tillbaks till skolan fick Ellen värma mina händer så att de inte skulle bli till isbitar. Tror att min grupp har planerat bra, alla är seriösa o satsar på uppgiften. Bara vi inte går vilse haha. Vi ska göra någon slags vandring genom den magiska skogen. Men det blir kul att hålla i en aktivitet, vi ska ha den nästa vecka på idrottsdagen tror jag.


Lite blandat inlägg, men hade så mycket att berätta så det fick bli så. Var på skötarmöte direkt efter ridningen så det var därför jag o Alex inte hann blogga tsm. Hann knappt ta hand om Tolliver heller men han fick lite godis o en puss iaf. Mockade boxen också. Ska skriva lite inlägg till imorrn nu, vi hörs senare ikväll eller imorrn. Puss Emilie


 

Pamina

Av Ponni Muppar - 25 september 2013 16:52

Just nu sitter jag i stallet och tittar på Emilies lektion. Det är så roligt att vara här. Jag ska fota henne när dem har ridit fram och har börjat på övningen. Jag tycker att det är så roligt att fota. Jag vet inte riktigt när bilderna kommer up på bloggen men jag tror att dem kan komma upp i helgen. För jag tänkte ladda över dme till datan i helgen. 


Nu ska jag plugga, JÄTTE tråkigt. Idag hade vi läxförhör på franskan och det gick jätte bra. Jag hade inte ett ända fel vilket är väldigt bra. 


Mer kommer ikväll då jag och Emilie ska blogg tillsammans. 

Kramisar Alex     

Av Ponni Muppar - 25 september 2013 13:33

Jag sitter i skolan nu. Har håltimme vilket är väldigt tråkigt. Nu har vi BARA en lektion kvar. Det är skönt. Sen åker jag till stallet vilket ska bli SUPER roligt. jag saknar stallet så mycket. Har inte varit där på jätte länge känns det som. Eller okej jag var där fören vacka sen men det är läbge sen för mig, haha. Och för att jag saknar Emilie VÄLDIGT mycket. Det ska bli så himla roligt att träffa henne. Vi träffade senast förra helgen då vi var på Karlshem. 


Jag undrar verkligen vem Emilie får idag. Kommer nog upp bilder från idag imorron. Jag var ute och fotatde igår. Dante var med ute så jag fotade honom. Jag fick faktiskt väldigt bra bilder på honom. Han är väldigt svår att fota eftersom att han inte hör nått. Så det är svårt att få honom att stå stilla. 


Kramisar Alex

Av Ponni Muppar - 25 september 2013 10:30

   

Av Ponni Muppar - 25 september 2013 09:21

Hej alla underbara läsare. Sitter i skolan och väntar på att min lektion ska börja. Vi har slöjd och det ska bli roligt. Va inte me förra veckan eftersom att jag var sjuk! Men idag ska jag åka till stallet vilket ska bli jätte roligt! Jag åker direkt till stallet! Jag kommer nog hjälpa Emilie att göra i ordning och sen ska jag fota henne. Emilie vet inte det men jag ska göra det ändå!
Kramisar Alex

Presentation


Roligt att ni har hittat in på våran blogg! Vi kommer skriva om hästar, ridning, basket och annat roligt. Hoppas ni stannar :)

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards